28 august 2010

Prețul (in)competenței digitale (I)
Plicul ANAF




 Am văzut recent un plic primit prin poștă de o firmă.  Impresionant, cu o fereastră neagră care parcă prevestea ceva sumbru. Expeditor ANAF prin Unitatea de Imprimare Rapidă – DGFP Vâlcea. În interior o decizie de imputare a unor întârzieri la plata taxelor. Deci ceva neplăcut cu adevărat.




Am tot studiat plicul și hârtia cu decizia din interiorul lui în încercarea de a evalua cât a costat emiterea și expedierea lor. Hârtia este de bună calitate, nu pare a fi reciclată. Fereastra neagră este din plastic pentru o protecție suplimentară a numărului de dosar fiscal pe care îl acoperă. Datele variabile din decizie sunt printate, deci a existat și un astfel de cost de printare individualizată. Ele au rezultat dintr-o bază de date. Încă un cost, acela de găsire a contravenienților și trimitere a datelor despre ei la Unitatea de Printare Rapidă. Aflăm deci că există și așa ceva în MFP, cel mai probabil pentru reducere de costuri. Poșta Română a făcut  și ea reduceri, pe plic se menționează un contract cu Oficiul Râureni.
În lipsa de date primare mi-a fost greu să evaluez cât a costat operația. Cu siguranță însă mai mult de 4 lei (!) cât era suma imputată. Din media aflu că au existat și cazuri de imputare a 2 lei (!).
Povestea mi-a amintit de o carte cunoscută de programare a calculatoarelor de prin anii 1970 în care se prezenta cazul unui cetățean american care a primit o factură de la societatea sa de distribuție energie electrică în valoare de 0(zero) dolari. A zâmbit și a ignorat-o. După încă o somație a fost înștiințat că datorită faptului că nu a plătit factura în valoare de 0 (zero) dolari va fi deconectat (!). Exemplul era dat pentru a atrage atenția programatorilor că există cazul particular zero și nu trebuie ignorat.
După 40 ani, iată că analiștii ANAF au ignorat o regulă elementară. Probabil că decizii de imputare cu 0 (zero) lei nu au trimis, dar cele cu sume mai mici de costul emiterii somației puteau fi oprite. Aflăm dintr-un comunicat că nu se mai trimit cele sub 10 lei. Probabil acesta este costul individual al emiterii unei decizii. Să mai adăugăm că multe astfel de decizii sunt greșite. Firmele au plătit la timp sau cu întârzieri mult mai mici, dar bazele de date nu au fost actualizate corect. Deplasări, justificări, alte hârtii…
O amnistie fiscală generalizată pentru sume sub 10 lei și aducerea la zi a bazelor de date ANAF, ar fi fost cu siguranță mult mai puțin costisitoare pentru statul român.
Vorbind despre (in)competențele digitale ne referim cel mai des la utilizator. Cazul de mai sus ca și altele la care mă voi referi în viitor ne arată că sunt încă mulți pași de făcut și la nivelul celor care administrează aplicații IT și mai ales în managementul administrației publice.



5 comentarii:

leul care tace spunea...

As mai adauga faptul ca aproape la fiecare plic trimis de catre diversi operatori se percepe o taxa absolut inutila. In diverse formulare (pentru telefonie mobila, banking etc) exista un camp in care poti sa'ti treci adresa de email. In conditiile in care eu trec acea adresa, de ce nu sunt instinta prin posta electronica de diverse plati. Este mult mai ieftin. Spre exemplu, eu primesc factura la telefonul mobil atat prin plic cat si printr'un sms si modem sms. Useless! Sa auzim numai de bine in rest!

Anonim spunea...

Perfect de acord. Mai sunt multe de facut la nivel de programare, pentru a reduce niste costuri.
Problema nu este numai în România: Nu odata s-a întâmplat, ca, în Germania am primit atentionare prin posta, ca sunt în restanta cu 0,10 €. Am facut si eu imediat calculele, ca si tine (ca o proiectanta, care am fost, gata sa evaluez orice manopera, plus materiale).
La Electrica, în timp de iarna, când eu sunt plecata din românia, îmi trimite lunar factura pe A4 pentru 2,50 RON, reprezentând abo TV-Radio.

La eon-gaz aceeasi poveste.

Gabi

Anonim spunea...

Felicitari pentru acest material.
Am patit si eu ceva de acest gen:
Am primit in 2008 ca drepturi de autor 8 lei de la Uniunea Compozitorilor -ADA.
Nu m-am asteptat sa-mi verse acesti bani. Ei mi-au cerut doar contul de card. Banii au intrat dupa ce s-a incheiat perioada de declarare a veniturilor pentru impozit global (15 mai)
Am fost amendat cu 5 lei.
M-am dus si am platit amenda fara sa mai cer audienta la directorul finantelor pentru anularea ei, (aveam dovada intrarii banilor dupa data scadentei pentru ca abia atunci ei deveneau "venit") ceea ce ar fi durat mai mult. Ei m-au amendat in avans !
Mircea

Prof. Vasile Baltac spunea...

Nu cred ca a citit cineva de la UDMR postarea mea, dar ma bucur ca solutia propusa si de mine in 28 august ar putea solutiona mini-criza cozilor inutile la ghisee a celor care incaseaza drepturi de autor

Vasile Baltac

UDMR: Normele de aplicare ale Ordonantei 58 vor fi modificate. Contributiile vor fi retinute de angajator, pentru ca cetatenii sa nu mai stea la cozi
de Alina Neagu HotNews.ro
Miercuri, 1 septembrie 2010, 10:54 Economie | Finanţe & Bănci

Reprezentantii UDMR au propus, in sedinta de luni a Executivului, ca normele de aplicare ale Ordonantei de urgenta nr. 58/2010, in ceea ce priveste drepturile de autor, sa fie modificate, a anuntat vicepresedintele executiv al formatiunii politice, Laszlo Borbely, citat de Agerpres. "Am cerut in sedinta de Guvern ca nu cetateanul sa mearga si sa stea la cozi, ci firma, compania, cel care poate sa adune si sa mearga acolo si sa plateasca pentru ca asta e obligatia lui", a afirmat Borbely, adaugand ca Ministerul Finantelor ar putea veni chiar in sedinta de miercuri a Executivului, aflata in desfasurare la aceasta ora, cu o serie de modificari in acest sens.

Anonim spunea...

as intreba anaful de ce trebuie sa plateasca postasii ~40 ron pt.un AR pierdut?. este o nesimtire aceasta suma cind o scr. cu ar costa ~5 lei